Er du en erfaren strategisk ringrev? Eller liker du bare å bruke ordet «strategi» så ofte du kan fordi det høres kult ut? Mitt inntrykk er at det er stor variasjon i forståelsen for hva en strategi egentlig er.
Kanskje må vi forstå hva en strategi IKKE er for å forstå hva en strategi faktisk er. Når jeg spør våre kunder om hva deres strategi er, får jeg ofte svar som dette;
Dette er ikke strategier, men mål, taktikker og beskrivelser. Eksemplene er på en måte bare strategiske tråder og mindre komponenter i en mer helhetlig strategi.
Målet er dit du skal. Taktikken er beskrivelsen av det du skal gjøre. Strategien inkluderer både mål og taktikk, i tillegg til en grundig analyse av hvor du er nå, og hvilket potensiale du har. En god strategi gjør deg mer treffsikker når du beslutter mål og taktikk.
Ordet strategi kommer fra det greske ordet Strategos som betyr «general» hvis mål er å vinne kriger. I 218 f.Kr, etter at den 2. punerkrigen hadde startet, la den kjente hærføreren Hannibal ut på krigstokt med sin hær mot Roma. Hans strategi var IKKE å beseire Roma – det var målet hans. Strategien, derimot, var å krysse Pyreneene, fortsette over Alpene og angripe Italia nordfra på sin vei mot Roma.
Dette var et smart trekk fordi ingen på den tiden trodde det lot seg gjøre å føre en hær den veien. I tillegg var Hannibal usedvanlig dyktig til å analysere sine egne og motstandernes respektive styrker og svakheter, og planla slagene deretter med stor kløkt og gjennomføringskraft.
En strategi skal hjelpe oss med å ta gode valg mot en definert ønsket fremtid (visjon). Den skal fungere som en prinsippleverandør for alle aktiviteter som må gjennomføres for å komme seg dit.
Dagens organisasjoner står overfør utfordringer som kanskje kan beskrives som «moderne krigføring». Det er snakk om en voldsom endringstakt, både teknologisk, juridisk, kulturelt, organisatorisk og materielt. Kort fortalt kan vi ikke lenger gjøre som vi alltid har gjort. Hvilken taktikk må vi ha for å nå våre mål?
For å svare på det, bør organisasjoner kunne svare på fire sentrale strategiske spørsmål gjennom sine strategiske analyser:
Når du har svaret på disse spørsmålene, blir det lettere å navigere i det nye, evig skiftende landskapet. Vi blir bedre rustet til å justere oss og planlegge hvordan vi kan møte nye utfordringer.
I tillegg til å svare på de strategiske spørsmålene, bør du huske på følgende tre ting:
Lykke til i strategiarbeidet!
Inspirert av: David Kryscynski, 2015
Jon er siviløkonom fra NHH og har i tillegg en mastergrad i endringsledelse. Han er sertifisert coach og prosessveileder og har erfaring fra en rekke organisasjoner.
Det siste året har ledergruppen i kjøpesenterkjeden CC jobbet steinhardt med utvikle og forbedre tilliten og samspillet internt i gruppen. Gjennom hele utviklingsprosessen har Flyt Ledelse vært en viktig støttespiller og sparringspartner.
– Underveis i prosessen så jeg helt klart effekten av tiltakene jeg gjorde, på resultatene, på hva jeg fikk ut av mine medarbeidere og hva de fikk ut av meg. Jeg har fått en verktøykasse som jeg fremdeles bruker hele tiden den dag i dag.
Mangfold er et begrep som flere og flere bedriftsledere sier de aktivt jobber med eller ønsker seg. Så hva er mangfold i næringslivet? Er det bare at vi skal ha representanter fra ulike kjønn, utdanninger og geografisk plassering?
© 2025 Flyt Ledelse AS - Org.nr: 913 537 297 - Utviklet av goCre8