Mange ledere opplever at det er vanskeligere å lede under pandemien. Corona krever at vi driver avstandsledelse. Vi er mindre sammen, vi blir slukt av digitale møter, vanskelige samtaler må utsettes, det er mindre kroppsspråk, man skulle ha gjort så uendelig mye mer, men tiden strekker ikke til.
Mange spør oss hvilke samtaler de må ta og hvilke de kan utsette. Hvordan kan man følge opp alt man pleide å ta «på farta» til kaffemaskinen, i gangen eller på vei inn i et møte, når tiden ikke strekker til og vi sitter i digitale møter hele dagen? Må vi virkelig booke tid digitalt for å ta de korte samtalene?
Svaret er ja. Og vi må gjøre mer – av alt. I tider som krever noe annet av oss, må vi gjøre mer ledelse. Ledelse er nemlig «gjøring». Det holder ikke å bare ha åpen dør. Hva vi gjør har betydning for opplevelsen til den enkelte, for folka våre, for arbeidsmiljøet, for resultatene. Dette er mer sant enn noen gang. Med avstand blir det enda tydeligere hva du som leder gjør.
Vi kan lære av de store internasjonale organisasjonene som alltid har måtte lede med avstand. De har alltid måttet ta både vanlige og vanskelige samtaler på telefon eller digitalt. De har ikke kunnet vente til man møtes med å snakke om de tingene vi egentlig må snakke om. De må bare ta en litt annen regi på samhandlingen for å sikre at de viktigste tingene blir gjort riktig.
Jotun er et godt eksempel. De gjennomfører «Key Issue Talk» (KIT), som er en slags medarbeidersamtale. Leder initierer KIT med sine folk for å sikre at de kjenner til de ansattes hovedutfordringer og hva de kan bistå den enkelte med. Det er dette som er hovedoppgaven til en leder. Det betyr ikke at de skal gjøre jobben, eller «leie i hånda», men de skal være nær nok og tett nok på, til å snakke om det som fungerer og ikke fungerer.
Hvis du utsetter ledelse til vi kan være sammen igjen, gjør du ikke gjør jobben din som leder. Det er ditt ansvar å følge opp, snakke med og legge til rette slik at folka kan skape de resultatene de er satt til å gjøre.
Avstandsledelse krever mer av alt. Din viktigste jobb som avstandsleder i en hektisk hverdag er å prioritere å være leder for folka dine.
Rita har jobbet med lederutvikling og endringsprosesser i mange ulike typer organisasjoner i over 16 år.
Det siste året har ledergruppen i kjøpesenterkjeden CC jobbet steinhardt med utvikle og forbedre tilliten og samspillet internt i gruppen. Gjennom hele utviklingsprosessen har Flyt Ledelse vært en viktig støttespiller og sparringspartner.
– Underveis i prosessen så jeg helt klart effekten av tiltakene jeg gjorde, på resultatene, på hva jeg fikk ut av mine medarbeidere og hva de fikk ut av meg. Jeg har fått en verktøykasse som jeg fremdeles bruker hele tiden den dag i dag.
I strategiprosesser er ledere opptatt av å identifisere visjoner, mål og ambisjoner for deretter å organisere bedriften slik at verdikjeden skaper best mulige marginer. Vi kaller denne delen av strategien for den «formelle strategien».
© 2024 Flyt Ledelse AS - Org.nr: 913 537 297 - Utviklet av goCre8